Thursday, March 3, 2011

11 Cara untuk Berpikir di Luar Kotak

Berfikir di luar kotak adalah lebih daripada sekadar klise perniagaan. Ini bermakna pendekatan masalah dalam baru, cara-cara inovatif; konseptualisasi masalah berbeza; dan pemahaman kedudukan anda dalam kaitannya dengan situasi tertentu dengan cara anda tidak akan pernah fikirkan dahulu. Ironisnya, klise nya yang bererti untuk memikirkan situasi klise dengan cara yang tidak klise.

Kita diberitahu untuk "berfikir di luar kotak" sepanjang masa, tetapi bagaimana tepatnya kita melakukannya? Bagaimana kita mengembangkan kemampuan untuk menghadapi masalah dengan cara lain dari cara kita biasanya menghadapi masalah? Bagaimana kita memupuk kemampuan untuk melihat hal-hal yang berbeza dari cara kita biasanya melihat sesuatu?

Berfikir di luar kotak bermula dengan baik sebelum kita "tempat dalam" - iaitu, baik sebelum kita menghadapi situasi yang unik dan mula memaksa menjadi sebuah "tempat" yang akrab yang kita sudah tahu bagaimana menangani. Atau sekurang-kurangnya pikir kita tahu bagaimana menangani.

Ini adalah 11 cara untuk daging lembu sehingga anda keluar-kemahiran-tempat-berfikir. Buatlah usaha untuk menggalakkan pemikiran anda sampai dengan dan melampaui batas setiap sekarang dan lagi - mengembangkan bakat anda mungkin berguna apabila anda menghadapi situasi yang "semua orang tahu" bagaimana untuk menyelesaikan.


1. Pengajian industri lain.

Saya telah belajar banyak tentang ajaran dari belajar tentang pemasaran seperti yang saya miliki dari pedagogi belajar - mungkin lebih. Pergi ke perpustakaan dan mengambil sebuah majalah perdagangan dalam industri lain selain anda sendiri, atau ambil beberapa buku dari perpustakaan, dan belajar tentang bagaimana hal-hal yang dilakukan dalam industri lain. Anda mungkin mendapati bahawa ramai orang masalah dalam industri lain hadapi adalah serupa dengan masalah anda sendiri, tetapi bahawa mereka telah mengembangkan cara-cara yang benar-benar sangat berbeza daripada berurusan dengan mereka. Atau anda mungkin menemukan hubungan baru antara industri anda sendiri dan yang baru, hubungan yang mungkin menjadi dasar perkongsian yang inovatif di masa depan.


2. Pelajari tentang agama lain. 

 Agama adalah cara manusia mengatur dan memahami hubungan mereka tidak hanya dengan ghaib atau ilahi, tetapi dengan satu sama lain. Belajar tentang bagaimana hubungan tersebut berstruktur boleh mengajar banyak hal tentang bagaimana orang berhubungan satu sama lain dan dunia di sekitar mereka. Mulai untuk melihat alasan di agama lain juga boleh membantu anda mengembangkan fleksibiliti mental - ketika anda benar-benar melihat semua orang cara memahami misteri yang sama, dan fakta bahawa mereka umumnya menetapkan untuk bertahan terlepas dari apa yang mereka percaya, anda mula melihat keterbatasan dogma atau doktrin apapun yang anda ikuti, wahyu yang akan memindahkan sedikit ke dalam bahagian non-agama dari kehidupan anda.


3. Ambil sebuah kelas.

Belajar topik baru tidak hanya akan mengajar anda set baru fakta dan angka, itu akan mengajarkan anda cara baru untuk melihat dan membuat rasa aspek kehidupan sehari-hari anda atau dari masyarakat atau dunia alami anda tinggal masuk Hal ini pada gilirannya akan membantu memperluaskan kedua bagaimana anda melihat masalah dan luasnya penyelesaian yang membolehkan anda boleh datang dengan.


4. Membaca novel dalam genre asing.

Membaca adalah salah satu stimulator mental besar dalam masyarakat kita, tapi mudah untuk masuk ke dalam liang. Cuba membaca sesuatu yang tidak akan pernah menyentuh sebaliknya - jika anda membaca sastera fiksyen, cubalah misteri atau novel fiksyen sains, jika anda membaca banyak novel detektif rebus, cubalah sebuah roman, dan sebagainya. Bayar tidak hanya untuk cerita tetapi untuk masalah tertentu penulis harus berurusan dengan perhatian. Misalnya, bagaimana penulis fantasi bypass skeptisisme muzik anda tentang sihir dan menarik anda ke dalam cerita mereka? Cuba untuk disambungkan tersebut masalah untuk masalah yang anda hadapi di lapangan anda sendiri. Sebagai contoh, bagaimana mungkin pasukan pemasaran anda mengatasi keengganan muzik audiens anda tentang produk baru "keajaiban"?


5. Menulis puisi.

Sementara sebahagian besar bersandar penyelesaian masalah berat pada pusat logik otak kita, puisi rapi jambatan lebih rasional kita otak kiri walaupun proses dan lebih kreatif otak kanan kita proses. Walaupun mungkin merasa bodoh (dan semakin selesa dengan perasaan bodoh mungkin cara lain untuk berfikir di luar kotak), cubalah menulis puisi tentang masalah yang sedang anda lakukan. puisi anda tidak perlu mengajukan penyelesaian - idea adalah mengalihkan fikiran anda jauh dari pusat logik otak anda dan menjadi bahagian yang lebih kreatif dari otak, di mana ia dapat merenungkan dengan cara non-rasional. Ingat, tak seorang pun yang pernah melihat puisi anda ...


6. Menggambar gambar.

Menggambar gambar bahkan lebih berotak kanan, dan dapat membantu memecah menahan logik kiri-otak tentang masalah dengan cara yang sama sebuah puisi bisa. Juga, memvisualisasikan masalah melibatkan mod lain berfikir bahawa kita tidak biasa digunakan, sehingga anda yang lain meningkatkan kreatif.


7. Putar terbalik.

Menghidupkan sesuatu yang terbalik, baik secara fizikal dengan membalik selembar kertas sekitar atau kiasan oleh kembali membayangkan dapat membantu anda melihat pola yang tidak akan dinyatakan menjadi jelas. Otak mempunyai sekelompok pembuatan pola kebiasaan yang sering mengaburkan lain, pola yang lebih halus di tempat kerja; menukar orientasi hal yang dapat menyembunyikan pola yang lebih jelas dan membuat pola yang lain muncul. Sebagai contoh, anda mungkin bertanya apa masalah akan terlihat seperti jika keputusan yang paling tidak penting adalah yang paling penting, dan bagaimana anda akan kemudian cuba untuk menyelesaikannya.


8. Bekerja berundur.

Sama seperti menghidupkan sesuatu terbalik, bekerja mundur rehat konsepsi muzik-otak kausalitas. Ini adalah kunci untuk berundur perancangan, misalnya, di mana anda bermula dengan tujuan dan berfikir kembali melalui langkah-langkah yang diperlukan untuk mencapai itu sehingga anda mendapatkan ke tempat anda berada sekarang.


9. Mintalah seorang anak untuk meminta nasihat.

Saya tidak membeli ke idea bahawa anak-anak secara inheren bijih kreatif sebelum masyarakat "runtuhan" mereka, tapi aku tahu bahawa anak-anak berfikir dan berbicara dengan ketidaktahuan tentang konvensyen yang sering membantu. Mintalah anak bagaimana mereka boleh mengatasi masalah, atau jika anda tidak memiliki anak sekitar memikirkan tentang bagaimana anda boleh merumuskan masalah sehingga anak bisa memahami jika ada. Jangan lari keluar dan membina sebuah perahu terbuat dari kue kerana seorang anak menyuruh anda, walaupun - idea tidak melakukan apa anak berkata, tentu, tapi untuk joging pemikiran anda sendiri ke pusat yang lebih konvensional.


10. Undangan keacakan.

Jika anda pernah melihat video lukisan Jackson Pollock, anda telah melihat seorang pelukis ahli sedar mengundang rawak ke dalam karyanya. Pollock latihan banyak kawalan ke atas kuas dan dayung, dalam perkhidmatan menangkap menitis tersesat dan percikan cat yang membentuk karyanya. Merangkul kesalahan dan memasukkan mereka ke dalam projek anda, mengembangkan strategi yang membolehkan anda input secara rawak, bekerja di tengah kacau juxtapositions suara dan bentuk - semua ini dapat membantu untuk bergerak di luar pola sehari-hari berfikir kepada agung.


11. Mandi.

Ada beberapa jenis link psikis aneh antara mandi dan kreativiti. Siapa yang tahu mengapa? Mungkin kerana fikiran anda pada hal-hal lain, mungkin itu kerana anda sedang telanjang, mungkin itu air hangat santai anda - ini misteri. Tapi banyak orang bersumpah dengan hal itu. Jadi mungkin ketika respon status quo untuk beberapa keadaan saja tidak bekerja, cubalah mandi dan melihat apakah sesuatu yang luar biasa tidak berlaku untuk anda!


No comments: