Friday, March 4, 2011

Peta Pikiran: Semuanya Anda Harus Tahu

"Pikiran huruf menggunakan Peta dan nombor dan mereka juga menggunakan warna dan gambar, yang bererti bahawa mereka terlibat kiri dan sisi kanan otak. Inilah sebabnya mengapa anda boleh meningkatkan kekuatan anda berfikir sinergis apabila anda menggunakan Peta Pikiran. Setiap sisi otak secara bersamaan feed mati dan menguatkan yang lain dengan cara yang memberikan potensi kreatif tak terbatas "-. Tony Buzan

Peta Pikiran adalah kaedah keseluruhan otak untuk menghasilkan dan menetapkan idea-idea yang sebahagian besar terinspirasi oleh pendekatan Leonardo da Vinci untuk mencatat. Konsep dibawa ke mainstream oleh Tony Buzan dan didasarkan pada pola yang ditemui di alam dan kajian tentang bagaimana manusia berfikir dan bagaimana otak bekerja.

Peta Pikiran boleh digunakan untuk semua hal yang berikut:

    * Peribadi penetapan tujuan
    * Menyelesaikan masalah
    * Menulis sebuah rancangan perniagaan
    * Membangkitkan idea
    * Meningkatkan pemahaman bacaan dan retensi
    * Belajar untuk peperiksaan
    * Belajar Bahasa

Pada dasarnya, anda meletakkan gambar di tengah selembar kertas yang merupakan subjek dari peta minda. Kemudian anda menuliskan kata kunci yang menjelaskan topik anda. Selanjutnya, anda meneruskan untuk menarik cabang terkemuka keluar dari isu sentral yang merupakan persatuan utama yang berasal dari memikirkan mengatakan masalah. Dari setiap persatuan utama, anda kemudian cabang ke sub-persatuan.

Membuat cawangan anda organik dan tidak mengalir, daripada membuat mereka berstruktur dan kaku. Tambah hanya satu kata pada cabang. Selain itu, adalah penting untuk menggunakan warna dan gambar apabila membuat peta minda anda untuk lebih merangsang kedua-dua memori dan imaginasi.

Untuk mengetahui lebih banyak tentang peta minda terus membaca di bawah ini.


 Menggunakan Peta Pikiran untuk Berpikir Seperti Leonardo da Vinci

fikiran mapsIn "Bagaimana berfikir seperti Leonardo da Vinci", Michael J. Gelb menjelaskan bahawa dengan menggunakan pemetaan fikiran secara teratur, anda boleh melatih diri untuk menjadi pemikir yang lebih seimbang, seperti Leonardo. Gelb meneruskan dengan mengatakan bahawa segala sesuatu adalah sebuah rangkaian interkoneksi, dari jalan-jalan di bandar-bandar besar dengan struktur pohon, dan dari sistem komunikasi global kami dengan tata surya.

Gelb menambah bahawa pemetaan fikiran merangsang kedua-dua belahan otak: ciri-ciri ini membolehkan anda mengembangkan urutan logik dan organisasi terperinci bahan anda, sedangkan imajinasi mendorong dan spontanitas. Bahkan, ia menjelaskan bahawa mencatat gaya banyak sejarah jenius-seperti Charles Darwin, Michelangelo, Mark Twain, dan, tentu saja, da Vinci-ciri struktur, percabangan organik dilengkapi dengan banyak sketsa, corat-coret kreatif, dan kata-kata kunci.


Cara Buat Peta Pikiran: Instruction Langkah demi Langkah
Ini adalah langkah-demi-langkah petunjuk untuk membuat peta minda:

1. Dapatkan sehelai kertas polos dan putar sehingga di samping alamnya. Anda juga akan memerlukan pena atau pensil berwarna.

2. Mind peta merupakan tugas atau idea dalam bentuk gambar dengan minimum kata-kata. Mereka bergantung pada gambar kunci dan kata kunci yang bertindak sebagai pencetus. Di tengah-tengah halaman, menggambar gambar atau gambar yang merupakan konsep sentral dari peta minda anda.

3. Gunakan warna turun. Menambah gambar dan warna yang merangsang pemikiran otak kanan, iaitu merangsang kreativiti dan imaginasi.

4. Tuliskan kata kunci yang mewakili idea utama. Sepanjang fikiran peta anda akan menggunakan hanya satu kata kunci per baris. Kata kunci latihan analitis anda "otak kiri" dan membantu anda mencari esensi subjek anda. Sebuah frasa atau kalimat kunci arti dari sebuah kata menjadi daerah yang sangat terhad. Menggunakan hanya satu kata kunci per baris memberikan anda kebebasan untuk mencari jumlah maksimum persatuan kreatif untuk kata kunci anda.

Ketika anda pertama kali menjalankan pemetaan fikiran, godaan untuk menggunakan kalimat lengkap akan sangat besar, tetapi anda harus selalu mencari kesempatan untuk memendekkan frasa untuk satu kata.

5. Apa konsep utama atau idea yang boleh diperolehi dari gambar dan kata kunci anda menempatkan di tengah halaman? Draw mana saja 5-9 cabang tebal terkemuka keluar dari gambar pusat anda / kata kunci. Masing-masing cabang merupakan asas Urutan Idea (BOI), dan anda akan mendapati gambar dan kata kunci untuk masing-masing.

6. Lihatlah anda utama cabang-anda Bois-dan mula membuat persatuan bebas. Draw sub-cabang yang lebih kecil yang berasal dari masing-masing BOI untuk menampung persatuan-persatuan baru anda membuat. Lalu sambungkan cabang ketiga peringkat dari hujung-pejabat cawangan pembantu, dan sebagainya. Biarkan fikiran bekerja anda secara bebas oleh persatuan dan bersenang-senang.

7. Membuat kurva cabang dan aliran.

8. Menggunakan gambar di seluruh. Gambar membuat fikiran peta lebih menarik dan lebih berkesan. Selain itu, persatuan menghasilkan gambar jauh lebih daripada kata-kata lakukan.
Peta Pikiran sebagai Alat Berpikir Kreatif

Peta Pikiran adalah teknik berfikir kreatif yang kuat. Mereka merangsang semua kemahiran yang biasanya dikaitkan dengan kreativiti dan pemikiran inovatif: imajinasi, persatuan bebas idea-idea, dan fleksibiliti. Tony Buzan menjelaskan bahawa ada lima langkah dalam proses berfikir kreatif:

1. The Mind Cepat-Fire Peta Burst

Letakkan gambar di tengah halaman yang merupakan topik yang anda ingin menghasilkan idea-idea. Dari gambar itu, mulai memancar keluar setiap idea yang datang ke dalam fikiran anda pada bahawa bahan-subjek. Selama kira-kira dua puluh minit hanya membenarkan idea-idea yang mengalir secepat mungkin. Bekerja dengan cepat membantu mencegah otak daripada jatuh ke dalam pola pikir kebiasaan, dan membantu untuk kritik tenang anda batin.

2. Pertama Rekonstruksi dan Semakan

Muat turun rehat singkat. Apabila anda kembali bekerja, mengambil peta minda anda buat pada langkah sebelumnya dan menyemak dengan hati-hati. Perhatikan idea-idea yang berulang, dan yang idea-idea berkaitan erat. Lihat jika anda boleh datang dengan persatuan bahkan lebih. Kemudian mengkategorikan idea-idea anda telah datang dengan hirarki begitu jauh dan mencipta. Berdasarkan analisis ini, membuat peta minda baru.

3. Inkubasi

Setelah fokus yang mendedah pada masalah, hal terbaik yang boleh anda lakukan adalah lepaskan dari masalah dan pergi melakukan sesuatu yang lain. Hal ini membolehkan fikiran bawah sedar anda untuk terus bekerja pada masalah sebagai fikiran sedar anda terlibat dalam aktiviti yang sama sekali berbeza. Orang-orang seperti Einstein telah melaporkan mempunyai mendadak "Aha!" Saat-saat ketika terlibat dalam kegiatan sederhana seperti pergi berjalan-jalan atau mandi.

4. Kedua-dua Rekonstruksi dan Semakan

Sekarang fikiran anda berehat dengan baik, saatnya untuk meletup peta minda kedua. Kembali maklumat yang anda kumpulkan dalam tiga langkah pertama dan membolehkan idea-idea mengalir sekali lagi. Sekarang membuat peta, fikiran menyeluruh akhir.

5. Tahap Final

Lihat melalui peta minda akhir anda dan menentukan idea anda akan melaksanakan. Sekarang pergi ke dunia dan melaksanakan idea anda.



http://abundance-blog.marelisa-online.com/2009/07/28/mind-maps-everything-you-need-to-know/

No comments: