Sunday, September 23, 2012

Encyclopedia




Earth and the Environment

Learn more about tornadoLearn more about earthLearn more about atmosphere
puting beliung. Wikimedia Commons (Domain Awam)
bumi. Wikimedia Commons (Domain Awam)
suasana. Wikimedia Commons (Domain Awam)


Mahu belajar tentang bumi dan alam sekitar? Anda akan mendapati segala-galanya di sini. Dari penerangan yang paling asas suasana dan cuaca, kajian mendalam lautan, metalurgi dan sains, kategori ini termasuk maklumat kedua-dua yang luas dan khusus mengenai pelbagai topik.
Untuk memulakan dengan, kategori ini termasuk biografi dan cerita-cerita peribadi daripada beberapa saintis dan sarjana yang paling berharga dan dicatat. Kami sedang bercakap tentang lebih daripada hanya beberapa nama terkenal. Ini termasuk biografi Jacques Cousteau, Sir Henry Bessemer, dan Sir George Everest. Kategori ini juga meliputi ekologi dan persekitaran, jadi luar hanya belajar mengenai alam sekitar, anda akan melihat bagaimana orang di seluruh dunia sedang berusaha untuk melindunginya. Anda akan mendapati kandungan ini dan banyak lagi di seluruh kategori.
Bumi dan kategori persekitaran juga termasuk penerangan terperinci terma dan konsep supaya anda boleh belajar bagaimana embun dicipta, perbezaan antara El Nino atau Niña la, apa "latitud kuda", dan nama-nama semua jenis cuaca. Dan ia adalah lebih daripada hanya beberapa segi tentang cuaca. Ia juga meliputi kandungan tentang bauksit, aloi, kuari, pemujaan rod, proses Fischer-Trompsch, dan Ibu Lode.
Dengan muka surat maklumat tentang geologi dan perlombongan, kategori juga termasuk apa yang berlaku di dalam bumi - bukan hanya di atasnya. Kami juga memasukkan maklumat tentang Oseanografi dan subjek lain seperti paleontologi, mineralogi, kristalografi dan.
Ini hanya sorotan beberapa dari kategori ini. Explore bawah dan melihat seluruh kisah bumi dan alam sekitar.


Atmosphere and Weather



History

Learn more about sphinxLearn more about Rulers of the Roman EmpireLearn more about Statue of Liberty
yg Merahsiakan pendapatnya. Wikimedia Commons (Jonik, CC)
Raja-raja Empayar Rom. Wikimedia Commons (Domain Awam)
Statue of Liberty. Lain-lain (Domain Awam)
Beberapa kategori lain atau bidang pengajian menawarkan sebagai kaya atau sebagai pelbagai pelbagai topik seperti sejarah. Bermula dengan Greece kuno dan kebangkitan mereka, kandungan kami berikut empayar yang diikuti dominasi mereka. Raja-raja Greece termasuk Alexander the Great, pemikir termasuk Socrates dan Plato, dan pencapaian Greece termasuk seni dan seni bina yang masih boleh dilihat hari ini.
Empayar Rom berkembang bersama Greece dan tidak lama lagi menjadi kuasa dominan di rantau ini, dan kemudian dunia Barat. Orang-orang Rom memberikan kita jalan, seni bina, kerajaan, dan sebuah empayar yang terbentang dari England ke Mesir dan seterusnya. Pada masa yang sama, empayar besar telah bermula di Asia, Amerika Selatan, Afrika, dan juga Australia.
Jika kita pergi ke Afrika dan Asia, kita akan mempelajari cerita piramid Mesir dan Firaun yang memerintah tanah, dan dinasti yang memerintah China dan Jepun selama berabad-abad. Kawasan-kawasan ini juga rumah kepada tempat kelahiran agama Kristian, Buddha, dan Islam. Kategori ini juga meliputi sejarah yang kaya di India, pos perdagangan legenda Timbuktu, seluruh benua Afrika, dan Semenanjung Arab Saudi.
Di Amerika, anda akan mendengar cerita-cerita Aztec, Maya, dan Cherokee. Serta penemuan Dunia Baru, kelahiran dan kebangkitan daripada Amerika Syarikat, dan perjuangan politik di Amerika Tengah. Biografi Penting dari sepanjang sejarah termasuk semua orang dari Henry VIII dan Julius Caesar, Ronald Reagan dan Adolf Hitler.




Literature and the Arts
Learn more about William ShakespeareLearn more about modern architectureLearn more about Pierre Auguste Renoir
William Shakespeare. Wikimedia Commons (Domain Awam)
Bangunan IBM dan Marina City, Chicago, IL, Amerika Syarikat. Wikimedia Commons (J. Crocker)Pierre Auguste Renoir. Wikimedia Commons (Domain Awam)

Jika orang boleh membuat, anda mungkin akan mendapati ia dalam kategori ini. Sastera dan seni menjangkau segala-galanya daripada menulis buku, bentuk bangunan, batu sculpting, dan lukisan pada kanvas, rekaan fesyen, menulis artikel, dan bertindak dalam permainan. Daripada lukisan gua yang pertama untuk karya moden dalam era digital, ia sentiasa tentang komunikasi dan ungkapan.

Subkategori seni dan seni bina merangkumi artis Amerika seperti Andy Warhol, Horace Pippin, dan Jackson Pollock. Ia juga termasuk Eropah dan Asia Artis seperti Michelangelo, Leonardo DaVinci, Paul Cezanne, dan Piet Mondrian. Bermula dari Guggenheim Louvre MOMA, muzium memaparkan keping seni boleh didapati di seluruh dunia. Senibina meliputi pereka bangunan besar, jambatan, dan jalan raya. Kami mempunyai kandungan tentang arkitek dari Phillip Johnson Frank Lloyd Wright ke Ictinus, pereka Parthenon.

Kesusasteraan Inggeris boleh meliputi pelbagai dari Chaucer dan Shakespeare, Charles Dickens dan Truman Capote. Kami juga mempunyai maklumat mengenai Kesusasteraan Asia, Perancis, Jerman, dan Itali.

Kategori Sastera dan Seni juga termasuk fesyen, reka bentuk, dan kraf. Ini boleh meliputi bentuk dan membuat pakaian, menjalankan reka bentuk dalaman, dan bekerja pada seni dan kraf. Ini boleh termasuk hobi seperti sulaman, mengait, quilting, dan bakul. Permulaan kewartawanan boleh disusur kembali kepada Diuma Acta, prototaip akhbar moden. Hari ini, kewartawanan termasuk akhbar-akhbar, majalah, laman web, dan jalur walaupun komik.

Kawasan-kawasan lain sastera dan seni boleh termasuk tarian, filem, teater, dan muzik. Semua mempunyai sejarah yang kaya yang anda boleh meneroka di bawah.



  • Medicine

Learn more about nervous systemLearn more about hemoglobinLearn more about heart
sistem saraf. Wikimedia Commons (Domain Awam)
hemoglobin. Wikimedia Commons (Reytan, GFDL)jantung. Wikimedia Commons (Ewen, CC)
Sejarah perubatan boleh disusur kembali sejauh manusia Neolitik, tetapi pemahaman kita perubatan bermula dengan Sumeria. Pengetahuan kami anatomi bermula dengan orang Yunani, tetapi benar-benar mengambil memegang semasa Zaman Pertengahan. Perubatan moden boleh dikesan kembali kepada penemuan yang dibuat pada abad ke-17. Itulah apabila William Harvey menunjukkan peredaran darah dalam badan, kuinina telah digunakan untuk merawat malaria, mikroskop majmuk telah dibangunkan, dan sistem kapilari ditemui.


People

Learn more about Julius CaesarLearn more about Martin Luther King JrLearn more about Abraham Lincoln
Gaius Julius Caesar, Seni Muzium Sejarah, Vienna, Austria. Wikimedia Commons (Andrew Bossi)
Martin Luther King Jr. Wikimedia Commons (Domain Awam)Abraham Lincoln. Wikimedia Commons (Domain Awam)
Pencapaian orang didokumenkan sepanjang kategori ini. Kami mempunyai kisah-kisah tokoh-tokoh sejarah seperti Lewis dan Clark, yang cuba untuk mencari Laluan Barat Laut dan sebaliknya mendapati banyak Great Plains. Kami juga mempunyai cerita Amelia selam, Pilatus, dan Duduk Bull.
Dalam bidang sastera dan seni, anda akan menemui cerita-cerita penulis, pelakon, penari, pelukis, dan pengukir. Ini termasuk cerita tentang James Joyce, Jackson Pollock, Mikhail Baryshnikov, dan Charlie Chaplin.
Sejarah perubatan juga dipenuhi dengan orang-orang penting dan menakjubkan. Ia bermula dengan Hippocrates, inspirasi di sebalik sumpah Hippocrates, dan juga termasuk Jonas Salk, lelaki yang membangunkan vaksin polio, dan Florence Nightingale, pengasas kejururawatan moden.
Agama dan falsafah adalah berdasarkan pada kehidupan, cerita, dan ajaran sesetengah orang yang menakjubkan - hanya beberapa Buddha, Mohammad, Yesus Kristus, dan Confucius. Juga, orang-orang yang mengikuti agama ini telah membawa kehidupan mengagumkan seperti Dr Martin Luther King, Jr dan Mahatma Gandhi.
Dunia sains dan teknologi juga kaya dengan cerita-cerita pencipta menakjubkan, penyelidik, cendekiawan, dan pemikir. Ini termasuk Charles Babbage, yang dicadangkan dan cuba untuk membina komputer pertama, Steve Jobs dan Steve Wozniak, yang diasaskan dan dibina Apple Computer, dan Eli Whitney, yang mencipta gin kapas.
Dari Louis Leakey kepada Hakim pertama Mahkamah Agung AS, terdapat banyak cerita orang-orang penting dan berpengaruh dalam bidang sains sosial dan undang-undang. Dalam bidang sukan dan permainan, nama penting termasuk Abner Doubleday, pencipta besbol, Ivan Lendl, bintang tenis, dan Paavo Nurmi, bintang trek Finland.
Explore lebih banyak cerita-cerita tentang orang-orang di bawah.



Philosophy and Religion

Learn more about Saint GenevieveLearn more about IslamLearn more about Torah
Saint Genevieve. Wikimedia Commons (Domain Awam)Masjid Nabawi. Madinah, Arab Saudi. Wikimedia Commons (Ali Imran, CC)   Taurat. Wikimedia Commons (Horsch Willy, GFDL)
Sepanjang sejarah, falsafah dan agama telah memainkan peranan penting dalam pembangunan masyarakat, bagaimana ia merawat luar, dan bagaimana ia merawat ahli-ahli sendiri. Manusia telah kerap memandang kepada tuhan-tuhan atau dewa untuk memimpin mereka dan untuk menjawab beberapa misteri kehidupan.
Orang-orang Rom dan Yunani telah diketuai oleh sekumpulan dewa yang berkongsi banyak ciri-ciri kuasa dan sama. Yunani berpendapat bahawa dewa Zeus, Hades, dan Poseidon adalah tuan-tuan tertinggi langit, neraka, dan perairan. Ini dan lain-lain tuhan-tuhan mempunyai kuasa ghaib, tetapi terhad dalam kuasa mereka oleh Moira, atau nasib, yang merupakan kuasa takdir. Tuhan-tuhan sering berjuang menentang satu sama lain dan ketaknormalan dalam hal ehwal manusia.
Tiga utama agama Barat Islam, Yahudi, dan Kristian semua boleh mengesan permulaan mereka kepada kisah Nabi Ibrahim dalam Alkitab. Hari ini, terdapat lebih daripada 1 bilion umat Islam, lebih daripada 1 bilion orang Kristian dan berjuta-juta orang Yahudi di seluruh dunia. Perjuangan yang berterusan di Timur Tengah boleh dikesan, di bahagian, kepada konflik di antara ketiga-tiga kumpulan agama. Perang Salib, penciptaan negara Israel pada tahun 1948, dan acara-acara lain dalam sejarah telah mencipta ketegangan dan membawa kepada konflik antara tiga kumpulan.
Falsafah dan agama juga diamalkan di seluruh Asia, dengan Buddha, Konfucius, Hindu, dan Shinto ditemui di India, bahagian China, Jepun, dan kawasan-kawasan lain. Falsafah biasanya dibahagikan kepada cawangan logik metafizik, epistemologi, etika, dan estetika. Mereka semua membantu pengikut mengkaji realiti, punca, dan prinsip-prinsip yang terletak di bawah dan pemikiran.

Places

Learn more about SaharaLearn more about Mount Everest
Sahara. Wikimedia Commons (Holger Reineccius, GFDL)
Gunung Everest. Wikimedia Commons (Che, CC)

Jika di dunia adalah kategori ini? Mana-mana. Terdapat tempat di planet di mana seseorang boleh melihat geisar, glasier, padang pasir, gunung, hutan hujan, dan lautan. Bermula di Afrika, anda akan menemui sungai terpanjang di dunia, Nil, serta padang pasir terbesar di dunia, Sahara. Pos perdagangan legenda Timbuktu terletak di tengah-tengah padang pasir ini. Sepanjang seluruh benua anda akan menemui pelbagai budaya, negara, bandar, dan orang-orang.Asia merupakan benua di dunia yang paling ramai penduduk dan mengandungi negara-negara bekas Kesatuan Soviet bersama-sama dengan orang lain termasuk China, India, Jepun, dan Turki. Ini benua yang luas terbentang dari Bulatan Artik kepada khatulistiwa dan mengandungi gunung tertinggi di dunia, Gunung. Everest, serta titik terendah di dunia, Laut Mati.Kadang-kadang dianggap semenanjung daratan Serani, Eropah mempunyai iklim yang bermula dari subtropika untuk kutub dan termasuk banjaran gunung seperti Alps dan Pyrenees. Ia juga merupakan tempat kelahiran tamadun Barat dan rumah ke bandar-bandar seperti London, Paris, Gdansk, Stockholm, dan Lisbon. Eropah juga teater utama konflik Perang Dunia I dan juga untuk banyak Perang Dunia II.Di Amerika Utara dan Selatan, anda akan mencari tempat-tempat yang bermula dari Grand Canyon dan Yellowstone National Park, Hutan Hujan Amazon dan Pergunungan Andes. Amerika Utara adalah rumah kepada Amerika Syarikat, Mexico dan Kanada. Amerika Selatan adalah di mana seseorang boleh mencari bandar Rio de Janeiro, Montevideo, Santiago, dan Caracas.Australia adalah benua sahaja yang memegang hanya satu negara manakala Antartika adalah benua sahaja yang tidak mengandungi mana-mana negara.Ini adalah hanya beberapa tempat yang anda akan dapat untuk meneroka di bawah.



Plants and Animals

Learn more about zebraLearn more about mushroom
zebra. Wikimedia Commons (Lukas Kaffer, GFDL)
Amanita muscaria, a poisonous variety of mushroom. Wikimedia Commons (MichaelMaggs, CC)
The surface of the earth is covered with plants and animals, and we cover many of them in this category. Starting with plants, we explore agriculture and horticulture. Agriculture is the science of producing plants and livestock from the natural resources of the earth. This usually happens on a large scale. Horticulture usually means small-scale gardening and cultivating fruits, vegetables, flowers, and ornamental plants. 
Both grew from early man’s need to feed and clothe themselves, and agriculture and the domestication of wild animals made it possible for civilizations to be created. Today, modern agriculture feeds most of the people on the planet and is made easier by developments like irrigation, genetic engineering, and the combine harvester. Diseases that typically infect plants are blight, clubroot, gall, and viroid. People who made important contributions to the advancement of agriculture as a science include Jethro Tull, who invented a mechanical drill for sowing seeds, and Eli Whitney, who invented the cotton gin. 
Animals, both domesticated and wild, can be found almost anywhere on the planet. Domesticated animals include cattle, horses, sheep, chickens, dogs, llamas, and pigs. The rest of the creatures on the planet are considered wild animals, and this includes mammals, insects, fish, and reptiles. Many varieties of animals can be found in all corners of the globe, deep in the sea, and soaring high in the sky. The study of all animals is called zoology and it includes the classification and naming systems as well as studying fossil records. 
The category of plants and animals contains information about many living things on earth. Continue exploring to learn more. 


Science and Technology

Learn more about Andromeda GalaxyLearn more about Galileo
Andromeda Galaxy. Wikimedia Commons (Public Domain)
Galileo. Wikimedia Commons (Public Domain)
Science and technology is quite a broad category, and it covers everything from studying the stars and the planets to studying molecules and viruses. Beginning with the Greeks and Hipparchus, continuing through Ptolemy, Copernicus and Galileo, and today with our work on the International Space Station, man continues to learn more and more about the heavens. 
From here, we look inward to biochemistry and biology. To truly understand biochemistry, scientists study and see the unseen by studying the chemistry of biological processes. This science, along with biophysics, aims to bring a better understanding of how bodies work – from how we turn food into energy to how nerve impulses transmit. 
Chemistry is a science that explains how salt, something on every table in the world, can be made from sodium and chlorine, two elements that are poisonous to humans. From its beginnings, when Aristotle defined the existence of the atom, to modern chemistry, which combines atomic theory and organic chemistry, this field continues to advance our lives. 
In technology, you’ll find many of the things that make life easier today. This includes medical advances like MRI machines, fuel-efficient transportation, portable computing devices, and flat screen televisions. Advances in the field of technology continue to amaze and astound. Modern computing technology is able to communicate wirelessly to the Internet and to other devices – advances that have freed computers from desks and made technology and information available to more and more people. 
Science and technology hold the answers to many of life’s questions. 


Social Sciences and the Law

Learn more about John Paul StevensLearn more about readingLearn more about Alexis de Tocqueville
John Paul Stevens. Wikimedia Commons (Public Domain)
reading. Wikimedia Commons (Bangladesh Blogger, CC)
Alexis de Tocqueville. Wikimedia Commons (Public domain)

The category of social sciences and the law includes everything from anthropology and archeology to education and law. While its study often includes elements of archeology, anthropology covers the study of cultures, social relations, and human behaviors. Anthropologists and archeologists have studied the Aztecs to the Australopithecus, or early man, and have furthered our understanding of both. 
If money makes the world go around, then economics and business make money go around. From Andre Carnegie to Bill Gates, businesspeople have always been pioneers in innovation and in philanthropy. Economics, at its most basic level, is the study of supply and demand, and we see it in action every day at the world’s stock exchanges. 
Education, which continues to be available to more and more people, is the foundation of advanced civilization. The modern system of colleges and universities began around the 12th century as a way to achieve further training in law, theology, and medicine. Today, universities and other places of higher learning can be found in every country. 
The practice of law began around the time of the Magna Carta and today has created a system of justice that’s as varied as the countries and cultures of the world. This leads into another element of social sciences and the law, namely political science and government. Around the world, there are many political systems, from democracies to dictatorships. 
Sociology and social reform has continued to change the landscape of human rights and our understanding of how people interact. Leaders who fought for social reform include Dr. Martin Luther King, Jr. and Mahatma Gandhi. 


Sports and Everyday Life

Learn more about chessLearn more about bowlingLearn more about wine
chess. Wikimedia Commons (Andre Riemann, GFDL)
bowling. Other (Public Domain)
wine. Wikimedia Commons (Aka, CC)

This category covers the things that people do in their spare time for fun and it includes activities that people enjoy as professionals. Sports and everyday life includes arts and crafts, customs, food, games, hobbies, interior design, and sports. It’s the category about the rest of our life. 
Content about arts and crafts begins with the kinds of things that we do around the home, in the yard and for hobbies. This could include knitting, building models, making pottery, and gardening. Some of these arts and crafts could be decorative, functional, or both. 
Sports and everyday life also includes fashion. This covers designing and making clothes, as well as buying them. We’re talking about everything from buttons and corsets, to suits and dresses, to earrings and shoes. 
People need to eat and drink and we have content about all kinds of food and beverages. One of the world’s oldest alcoholic drinks is mead and one of the world’s most mysterious is absinthe. Formerly made with wormwood, absinthe is banned due to its toxicity. Food could include everything we eat for breakfast, lunch, dinner, and midnight snacks. This includes cakes and doughnuts, fresh fruit, steaks, soups, and just about anything you can eat. 
Professionals and amateurs play sports around the world. Some kinds of sports include soccer, basketball, American football, cricket, and baseball. Sports can be played in all seasons, and both outdoors and inside. Legendary names from the world of sports include Muhammad Ali, Michael Jordan, Pelé, Nadia Comaneci and David Beckham. 
Explore more about sports and everyday life below. 

    No comments: